Hem » TRIVSELREGLER PÅ WBK

TRIVSELREGLER PÅ WBK

Välkommen till Waxholms Brukshundklubb!

Vad roligt att du är medlem i WBK! Vi har många olika aktiviteter förutom våra kurser, så gå med i vår FB-grupp där vi kommunicerar om aktiviteter mer informellt än på hemsidan och i medlemsbrevet, och ofta med kortare framförhållning. Du måste besvara några enkla frågor för att bli insläppt i gruppen, eftersom vi haft problem med inbrott när vi hade gruppen öppen för alla.

När du blir medlem läggs din e-postadress in i vårt register för medlemsbrev, men om du byter mailadress måste du själv komma ihåg att tala om det för vår kassör som då uppdaterar registret.

Vi är en ideell förening där vi alla hjälps åt att sköta om vår fina klubb och vi vill hälsa dig hjärtligt välkommen att komma och delta i våra aktiviteter; allt från öppna träningskvällar på tisdagar till städdagar och pysselkvällar.

Nedan presenterar vi våra trivselregler som vi önskar att alla ska känna till och följa:

• Rasta din hund utanför klubbområdet innan du går ner på appellplanen. Att alltid plocka upp avföring efter sin hund där den kan störa våra medmänniskor är en självklarhet och i närheten av vår fina klubb rastas många hundar, så här är det extra viktigt. Släng bajspåsen i soptunnan vid infarten, eller i kommunens tunnor vid parkeringen mitt emot klubbområdet.
  • Om din hund är dålig i magen så undvik att komma till klubbområdet några dagar tills hunden mår bra igen. Det kan minska risken för magsjukesmittor mellan hundar.
  • Ingen hund ska tillåtas kissa på hinder, koner, stugan eller annan utrustning. Om det ändå händer så använd någon av de sprayflaskor som finns ute med ättiksvatten i och spraya på och torka bort kisset.

På appellplanen

• Eftersom planen inte är en rastgård, så måste alla hålla koll på sin egen hund så att den hindras från att springa fram till andra. Alla hundar är ju inte snälla och vissa hundar är rädda för andra. Fråga alltid innan du släpper fram din hund till någon annan.
  • Ta med egna leksaker att belöna din hund med. Vi leker inte med pinnar inne på planen och hunden ska inte tillåts ligga och tugga på pinnar där. Du plockar naturligtvis upp om det skulle hända.
  • Grindarna står oftast öppna, just för att området inte ska missbrukas, men om du som medlem vill kunna stänga om er när ni tränar så kan du kontakta vår kassör och få koden till hänglåsen, kassoren@waxholmsbk.se . Koden håller du naturligtvis för dig själv.
  • Om någon håller på och tränar på planen när du kommer, så försök att inte störa när ni går in. Kommunicera gärna först med klubbkompisen och kom överens om hur ni kan störa varandra så lite som möjligt. Vid pågående kurs eller tävling så måste du fråga instruktör eller tävlingsledare om det går bra att träna vid sidan av.
  • Om du vill träna inkallning med en hund som inte är säker på kommandot, så sätt på en långlina, så du kan få tag på hunden och visa vad du menar om det blir tokigt.
  • Även om din tik löper finns möjlighet att träna på appellplanen. Området framför stugan och ner mot MH-banan/skogen är tillåten för löptikar. De hanhundsägare som vill träna ”optimal doftstörning” har möjlighet att göra det på detta område. Berätta gärna för klubbkompisen att du har en löptik, så träningen kan läggas upp på lämpligt sätt.
  • När du använt hopphindren plockar du tillbaka alla brädor på hindret igen. På detta vis förhindras onödigt slitage på hindren.
  • Lånar du koner, apportbockar etc. från klubbstugan så lägger du tillbaka dem efter användandet på samma plats som du tog dem.
  • Agilitybanan med hinder är till för hundar, inte för barn. Inga hundar får tillåtas busa på hindren och inga barn får leka på/med dem, skaderisken är stor på både hinder, hundar och barn.
  • När du har tränat klart på agilitybanan, se till att återställa banan efter dig och lägga upp ribborna på hopphindren. Plocka också upp ev. godis som blivit kvar på banan.
  • Agilitybanans balans/klätterhinder får användas endast om instruktör visat hur de ska användas. Risk för skada/rädsla finns om hindren används på fel sätt.

I stugan

• Självbetjäning råder i kafeterian. Det innebär att du själv kan värma en bulle i micron, brygga kaffe och köpa av det som i övrigt finns. På väggen finns en prislista på vad de olika varorna kostar. Swisha till klubben och betala för det du tar. Köksintäkterna är viktiga för att täcka kostnaderna, varför det är viktigt att alla betalar för det vi tar i köket.
  • Vatten är en ständig uppgift att bära till stugan för att vi ska kunna träffas över en kopp kaffe etc. Om du ser att dunkarna är tomma, ta med en dunk och fyll med vatten till nästa gång du kommer ut. Om alla hjälps åt blir det inte så tungt att bära. Sätt på en lapp med dagens datum, så alla kan se hur gammalt vattnet är.
  • Det går bra att använda regnvattnet i gröna tunnorna till disk och städning. Detta vatten duger även som dricksvatten till hundarna.
  • Använd gärna bestick, tallrikar etc, men plocka undan och diska efter dig.
  • Sopborstar, dammsugare och annat städmaterial finns i stugan. Om alla håller efter städningen efter att ha nyttjat stugan, så slipper några få medlemmar städa efter andra.

Som kursdeltagare

• Informera dig om ovanstående trivselpunkter.
  • Är du förhindrad att komma vid något kurstillfälle, meddela kursledaren snarast.

Trivselreglerna uppdaterade 240825